Klart med kulturchef i Kalmar

Mathias Lafolie - Foto: Kulturdepartimentet

Mathias Lafolie. Så heter Kalmar kommuns nya kulturchef som ska ta ansvar för kulturhus och kulturens utveckling i Kalmar.

- Att få vara med om uppstarten och driva en bred verksamhet i ett nystartat kulturhus är en unik möjlighet som lockar, säger Mathias Lafolie.

Efter en gedigen rekryteringsprocess står det klart att det blir Mathias Lafolie som kommer axla rollen som kommunens kulturchef. Mathias kommer närmast från en tjänst som kulturchef i Pajala kommun men har innan dess bland annat verkat som kulturråd i Peking och är också aktiv regissör.

- Vi är väldigt glada att vi har kunnat knyta till oss Mathias Lafolie. Han har en gedigen bakgrund och erfarenhet inom kulturområdet och ett kontaktnät som jag tror kommer komma Kalmar kommun och våra invånare till glädje, säger förvaltningschef Henrik Nilsson Ederam.

Mathias Lafolie tillträder först vid årsskiftet men kommer vara behjälplig i planeringen av både verksamhet och det nya kulturhuset under tiden fram till tillträdet.

Senast uppdaterad: 7 maj 2024
Publicerad: 3 maj 2024