Krisberedskap inom socialtjänsten

Öppna jämförelser Krisberedskap inom socialtjänsten jämför resultaten av kommunernas och stadsdelarnas arbete inom området krisberedskap inom socialtjänsten.

Årets resultat visar bland annat:

  • Precis som tidigare år uppger många kommuner att arbetet med att ta fram, utveckla eller uppdatera kontinuitetsplaner pågår. Andelen kommuner som har en aktuell kontinuitetsplan som innehåller såväl reservrutin, återställningsrutin, återgångsrutin och nödvändiga kontaktuppgifter för de verksamheter för särskilt sårbara grupper som kommunen bedriver i egen regi varierar mellan 6 och 23 procent beroende på verksamhet. Vanligast är att en sådan plan finns för hemtjänst i ordinärt boende samt för särskilt boende för äldre. Det är mer ovanligt att kommuner har en sådan plan för hem för vård eller boende, HVB.

Kalmar kommun arbetar kontinuerligt med att stärka robustheten och utveckla kontinuitetsplaneringen i verksamheterna utifrån nuläges- och riskanalyser.

  • Andelen kommuner som uppger att de har en beredskapsplan för höga temperaturer för verksamheter som bedrivs i egen regi, har ökat för nästintill samtliga boendeformer för särskilt sårbara grupper jämfört med föregående år. För de flesta boendeformerna uppger nu drygt fyra av fem kommuner att beredskapsplaner för höga temperaturer finns. Undantaget är boendeformen HVB för barn respektive vuxna där endast omkring hälften av kommunerna uppger att sådana planer finns.

Kalmar kommun har en beredskapsplan för höga temperaturer för verksamheter som bedrivs i egen regi inom samtliga boendeformer.

  • Liksom föregående år är det vanligast att krav på krisberedskap inkluderas vid upphandling av särskilt boende för äldre. Knappt hälften av kommunerna (48 procent) uppger att krav på krisberedskap har inkluderats vid upphandling av boendeformen. Men skillnader finns mellan stora och små kommuner. Bland kommuner med 70 000 invånare eller fler är det nästan tre fjärdedelar av kommunerna som har inkluderat krav på krisberedskap vid upphandling av särskilt boende för äldre. Det kan jämföras med en fjärdedel av kommunerna med färre än 30 000 invånare.

Krav på krisberedskap har inte inkluderats vid upphandling av särskilt boende för äldre inom Kalmar kommun.

  • Andelen kommuner med en på ledningsnivå beslutad evakueringsplan för boenden som bedrivs i egen regi har minskat något för nästintill samtliga boendeformer jämfört med föregående år. Liksom tidigare är det vanligast att evakueringsplan finns för särskilt boende för äldre (43 procent) samt för bostad med särskild service enligt LSS för vuxna (40 procent). Minst vanligt är att en sådan plan finns för boendeformen HVB.

Kalmar kommun har en på ledningsnivå beslutad evakueringsplan för boenden som bedrivs i egen regi inom samtliga boendeformer.

Årets resultat visar bland annat: 

  • Andelen kommuner i landet som har en aktuell kontinuitetsplan för verksamheter som bedrivs av kommunen i egen regi, varierar mellan 10 och 25 procent. 25, 24 respektive 23 procent av kommunerna har en kontinuitetsplan för kommunal hälso- och sjukvård för särskilda boendeformer för äldre och för hemtjänst.

Kalmar har kontinuitetsplaner för verksamheter som bedrivs av kommunen i egen regi men dessa saknar rutiner för återställning och återgång. Planerna ses över kontinuerligt och kommer att kompletteras med de saknade rutinerna under 2023.

  • 48 och 47 procent av kommunerna har krav på att krisberedskap ska ingå vid upphandling av särskilda boendeformer för äldre och hemtjänst. I övrigt varierar andelen kommuner med krav på att krisberedskap ska ingå vid upphandling av tjänster som utförs för särskilt sårbara grupper, mellan 33 och 48 procent.

Vid upphandling av särskilda boendeformer för äldre finns krav med om att krisberedskap ska ingå. I nuvarande avtal som avser bostad med särskild service saknas detta men kommer att finnas med vid kommande upphandlingar.

Årets resultat visar att:

  • Andelen kommuner som har en på ledningsnivå beslutad plan för evakuering av särskilt sårbara grupper i boenden som bedrivs i egen regi har minskat för samtliga boendeformer i jämförelse med föregående år.

I Kalmar finns ingen, på ledningsnivå, beslutad plan för evakuering av särskilt sårbara grupper inom socialförvaltningens ansvarsområde.

  • Andelen kommuner med en rutin om att krisberedskap ska ingå i kravspecifikationen vid upphandling av tjänster som utförs för särskilt sårbara grupper varierar mellan 22 och 38 procent för olika boendeformer

Kalmar har en rutin om att krisberedskap ska ingå i kravspecifikationen vid upphandling av tjänster för särskilt sårbara grupper.

Fler sidor inom jämförelser, service och kvalitet i verksamheter

Barn- och ungdomsvård

Öppna jämförelser barn- och ungdomsvården

Brukarundersökningar socialförvaltningen

Brukarundersökningarna är en del i arbetet att ständigt förbättra socialförvaltningens verksamhet

Kommunens kvalitet i korthet

Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK) omfattar totalt ca 40 nyckeltal och är indelad i tre huvudområden: Barn och ung

SCB:s medborgarundersökning

Invånarnas positiva inställning till kommunen fortsätter enligt SCB:s medborgarundersökning 2020.

Stöd till personer med funktionsnedsättning

Öppna jämförelser av stöd till personer med funktionsnedsättning

Vård och omsorg om äldre

Öppna jämförelser 2014 är den femte rapporten om vården och omsorgen av äldre

Övriga länkar

Senast uppdaterad: 16 juli 2024
Publicerad: 27 juni 2019