Flyktingmottagningarna runt om i Sveriges kommuner är samhällsviktiga funktioner. De får inte stanna av.
- Kommunens flyktingmottagning och övergripande integrationsarbete fick som alla andra verksamheter anpassa sig till de rådande omständigheterna som har orsakats av coronapandemin, säger Carolina Andersson enhetschef för flykting och integration.
Därför har kundmottagningen vid drop in-disken på Integra Kalmar inte haft stängt en enda dag.
- Två timmar om dagen och fem dagar i veckan är det möjligt att träffa enhetens Flykting och integration medarbetare och få svar på olika frågor, fortsätter Carolina.
Nu när även kommunens kontaktcenter har stängt för besökare är det viktigt att språksvaga personer har någon att vända sig till med sina bekymmer. Denna målgrupp har svårt att kommunicera sina problem via telefon eller e-post.
Inflyttningen av flyktingar har bromsats ordentligt på grund av pandemin, men nu börjar nyanlända kvotflyktingar komma. Introduktionshandläggarna anpassar kontinuerligt sina arbetsrutiner till de krav som restriktionerna ställer.
- Majoriteten av möten hålls digitalt eller per telefon och uppsökande verksamhet har blivit mer proaktiv, där handläggarna oftare kontaktar sina klienter för att stämma av läget, säger Carolina Andersson.
Tyvärr kan inga gruppaktiviteter på Integra genomföras i dagsläget. Däremot fortsätter språkhandledarna med språkträning av de individer som deltar i arbetsmarknadsåtgärderna som är förankrade på enheten Arbetsmarknad i kommunen. Språkträningen pågår gruppvis fast digitalt.
Enheten Flykting och integration har satsat mycket på att sprida information om coronaviruset och covid-19 bland utlandsfödda i kommunen.