Här hittar du de lagar, råd och rekommendationer som gäller för Kalmar län.
I mars hölls dialoger i Smedby om hur utformningen av nya trafiklösningar för gång- cykel- och busstrafik ska se ut.
Du hittar alla underlag och skisser från dialogen här.
Här presenterar vi resultaten. De är uppdelade efter de två olika dialogtillfällen när de kom in. Först står synpunkten i fetstil och därefter vårt svar. Vi vill tacka för det stora engagemanget och alla värdefulla synpunkter som kom in!
KLT och Bergkvarabuss är vidtalade. Frågan har tagits upp på bussförarnas arbetsplatsträffar. Hastigheterna ska kontrolleras mot fordonslogg.
Den information vi hade i oktober 2020 tydde på att inga möten skulle ske där. På kortare sikt ska bussarna mötas vid den kommande centrumhållplatsen på Krooks väg och på längre sikt ska de inte mötas alls, när busslinje 402 kombineras med andra linjer år 2023/2024.
En bullerkartläggning för hela kommunen görs under 2021 och utifrån denna kommer sedan beslut fattas om eventuella åtgärder.
Det råder delade meningar om detta bland de boende på Krooks väg. Det är en viktig länk för persontrafik mellan östra och centrala Smedby. Begränsningar på Krooks väg kommer att påverka och belasta andra delar, till exempel Lundängsvägen och Backhagsvägen.
Företagslotsen har fått del av denna information efter mötet och funderar på ytterligare åtgärder. Vi ska även kontrollera hur GPS:en föreslår navigering för tunga fordon.
Åtgärden ska ses som en viktig del av helhetslösningen och ligger dessutom i linje med detaljplanen.
Vi tog kontakt med polisen efter medborgardialogen och de svarade att de ska göra kontroller på sträckan.
Frågan hanteras i samband med projekteringen.
Kommunen ska ta kontakt med fastighetsägaren för att diskutera situationen.
Vi jobbar även med denna delsträcka för att hitta förbättringsåtgärder. Att tillfälligt skylta enligt förslaget är tyvärr inte möjligt på grund av den smala bredden på trottoarerna. Det är dock enligt lagen tillåtet att cykla på trottoarer för barn upp till och med 8 år.
Det byggs nya bostäder i framför allt Jakobsberg. Det finns även ytterligare arealer utpekade i översiktsplanen.
Jo, vi har kontrollerat detta ytterligare en gång och det är kommunal mark som enligt detaljplanen är ämnad för stationsändamål.
Vi tar med oss denna fråga i planeringen på lite längre sikt.
Vi ska kontrollera belysningens kvalitet på sträckan samt har vidtalat kommunens ansvarige för trygghetsfrågor.
Frågan har lyfts till KLT. På kort sikt finns ingen lösning, däremot pågår ett arbete hos KLT där man ser över principerna och regelverket för närtrafik.
En trafikmätning kommer att genomföras under våren. Denna ligger till grund för eventuella åtgärder i framtiden. KLT och Bergkvarabuss har vidtalats att uppmärksamma väntande resenärer bättre.
Erfarenheterna visar att bussen generellt sett är som mest attraktiv och nyttjad om sträckningen är gen, om det går snabbt och med täta avgångar. Genomsnittsresenären är beredd att gå eller cykla längre till en sådan busslinje.
Det är fler som går på vid den nya hållplatsen Lundängsvägen än vad det har varit tidigare på hållplats Bergs väg och hållplats Krooks väg längs Smedbyvägen.
Efter pandemin kommer vi att se hur resandestatistiken utvecklats.
Arbetstiderna varierar så mycket att det är svårt att tillgodose flertalets pendlingsbehov med en eller flera industriturer.
Erfarenheterna visar att bussen generellt sett är som mest attraktiv och nyttjad om sträckningen är gen, om det går snabbt och med täta avgångar. Att göra enligt förslaget skulle göra linjen mindre attraktiv totalt sett.
Vi värderar säkra skolvägar högt generellt sett i kommunen och det gäller även Smedby. Vi studerar just nu hur vi kan utforma etapp två av Smedbyvägens förnyelse (nordvästra delen).
Synpunkten skickas vidare till serviceförvaltningen som ansvarar för beläggningsunderhåll.
Parkeringsvakterna kommer att göra kontroller här. Om problemen ändå fortsätter kan det bli aktuellt att se över skyltningen.
Synpunkten lämnad till serviceförvaltningen som ska göra en bedömning och eventuell åtgärd.
Det kommer att byggas under året i samband med byggnationen av gång- och cykelvägen längs med Dokumentvägen.
Detta kommer att studeras noggrannare i nästa skede.
Vi tar till oss dessa tre synpunkter och skissar på möjliga, alternativa lösningar.
Vi tar till oss denna synpunkt och skissar på möjliga, alternativa lösningar.
Kommunen kontrollerar vegetationen väster om gång- och cykelbanan. Vi tar med oss synpunkten rörande en cykelfålla i det fortsatta planeringsarbetet.
Vi tar med oss synpunkten i det fortsatta planeringsarbetet.
Vi ska sträva efter att anpassa skisserna utifrån detta önskemål. Vår ambition är att busshållplatsen ska integreras på ett klokt sätt med grönytan.
Synpunkterna har skickats till serviceförvaltningens parkenhet som får göra en bedömning om eventuell åtgärd ska genomföras.
Synpunkten skickad till serviceförvaltningen för kontroll och ev. åtgärd.
Vi har åter kontaktat polisen och bett om uppföljning av deras åtgärder.
Företagslotsen har fått del av synpunkterna efter mötet och funderar på ytterligare åtgärder. Vi ska även kontrollera hur GPS:en föreslår navigering för tunga fordon. Polisen är vidtalad och har åtagit sig att göra kontroller.
Kommunen ska ta kontakt med fastighetsägaren för att diskutera situationen.
Vid anteckningarna och deltagande vid dialogmötena,
Thomas Eidrup, cykelstrateg
Christer Olsson, infrastrukturstrateg
Anton Johansson, trafikplanerare