Prisutdelning av Kalmar kommuns kultur- och idrottspris 2020

Årets priser tilldelades följande personer med motiveringen:

Kalmar kommuns idrottspris 2020 tilldelas Irma Rydasp.

Irma är en bärande kraft i IFK Berga, där hon var med och startade dess framgångsrika ungdomsverksamhet för 26 år sedan. Som aktiv fotbollsdomare med landskampsmeriter, var hon med och bildade det som i dag är Sveriges damelitdomarklubb. Och i år, 2020, fick hon återigen tillhöra eliten när hennes IFK Berga gjorde sin första säsong i svensk elitfotboll.

Kalmar kommuns kulturpris 2020 tilldelas Edwin Böck.

Han skulpterar i allt från snö, sand och eld till frigolit, choklad och granit, och tävlar framgångsrikt över hela världen. Edwin Böck har gjort ett stort antal omtyckta offentliga utsmyckningar i och utanför Kalmar och han är mannen bakom Kalmars uppmärksammade internationella sandskulpturfestival.

I juryn för idrottspriset sitter nämndens presidium, förvaltningschef samt Lasse Hansson, sportchef Barometern.

I juryn för kulturpriset sitter nämndens presidium, förvaltningschef samt Karin Asmundsson, fd kulturjournalist Östra Småland.

Publicerad: 18 december 2020