Så fördelas elitstödet 2021

Fem föreningar får dela på Kalmar kommuns elitstöd 2021. Inga individuella idrottare finns med på listan.

– Det är ett extraordinärt år där många individuella idrottare inte ens har fått chans att tävla och visa upp sig. Vi har därför valt att satsa på idrotter med stor synlighet men med stort publikbortfall, säger Åke Andersson, ledamot i juryn för elitstödet och VD på Destination Kalmar.

Syftet med elitstödet är att lyfta fram och stärka elitidrotten och sätta Kalmar på kartan som en idrottskommun. Stödet som totalt är en miljon kronor ska fördelas jämställt mellan kvinnor och män. Det gångna året har möjligheten att sätta Kalmar på kartan har varit begränsad och det påverkar fördelningen. På herrsidan tillkommer dessutom KFUM Kalmar Saints Basket vilket påverkar herrarnas fördelning.

– Basketen räknas enligt Riksidrottsförbundets definition numera som elitförening och ska därför också vara med och dela på pengarna, förklarar Henrik Nilsson, ledamot i juryn för elitstödet och förvaltningschef på kultur och fritidsförvaltningen.

I kommunfullmäktiges beslut står att pengarna ska fördelas 50/50 mellan kvinnor och män och att det därefter är framgångarna inom respektive pott som avgör summorna. Det har vid ett par tillfällen dock blivit justeringar mellan potterna. I år ett sådant år där man ruckar lite på principen och väljer att fördela om mellan kvinnor och män.

– För ett par år sedan var damerna framgångsrika och fick lite mer än 50 procent. Det "återställdes" året därpå. Vår förhoppning är att kunna återställa även årets förskjutning om inte på ett år så i alla fall på två år. Vi ser stödet som en långsiktig investering i Kalmars varumärke men det faktum att vissa inte ens har fått spela måste ändå vägas in i fördelningen detta speciella år, menar Åke Andersson.

Så här ser fördelningen ut:

Damer:

• IFK Kalmar, 200 000 kronor
  • FBC Kalmarsund, 200 000 kronor

Herrar:

• Kalmar FF, 300 000 kronor
  • FBC Kalmarsund, 200 000 kronor
  • KFUM Kalmar Saints Basket, 100 000 kronor

Juryn för elitstödet utgörs av:

• Åke Andersson, VD för Destination Kalmar
  • Henrik Nilsson, förvaltningschef på kultur- och fritidsförvaltningen