Äntligen öppnar biblioteken igen!

Person som går mellan hyllraderna och tittar på bibliotekets böcker

Foto: Sara Jonasson

Ungefär en månad efter invigningen av Kalmars nya bibliotek på Esplanaden fick det stängas igen, på grund av risk för smittspridning.

Nu är det äntligen dags att öppna portarna - både till huvudbiblioteket och till de flesta filialerna i kommunen.

- På måndag den 7 juni öppnar huvudbiblioteket igen. En del av våra filialer har redan öppnat de allra flesta är öppna som vanligt från 7 juni, säger Christina Johansson, bibliotekschef.

Varje filial har uppdaterad information om öppettider på bibliotek.kalmar.se.

Korta besök

Biblioteken är för närvarande ingen mötesplats, besökare uppmanas till korta besök på max 15 minuter. Det är självklart också en begränsning i hur många besökare som kan vara på biblioteken samtidigt, säger Veronika Nilsson biträdande bibliotekschef.

Som i alla situationer gäller:

• håll ett omtänksamt avstånd till andra
  • stanna hemma vid symptom
  • tvätta händerna ofta.

Ytterligare en sak att tänka på som besökare är att filialerna ofta har störst besökstryck vid öppning, då finns risk för köbildning. Även här är det viktigt att hålla avstånd.

För att minska risken för smittspridning är huvudbiblioteket nu kontantlöst.

Publicerad: 4 juni 2021