Snart är julpyntet på plats

Två liftar står på Stortorget med personer som dekorerar en gran.

Inför första advent och julskyltningen arbetar vi på högvarv med att pynta kommunen.

- Två gäng har jobbat med att få upp all belysning i ungefär fyra veckor nu och så här i sluttampen jobbar ytterligare en grupp med att få upp alla dekorationer och belysningen på Kvarnholmen. Det är ett krävande jobb men alla är stolta över att få vara med och bidra till julstämningen, säger Pelle Hallström, arbetsledare på serviceförvaltningen.

Pyntandet av kommunen är en stor och gemensam insats där planeringen inför kommande jul inleds redan efter nyår och är klar framåt slutet av sommaren.

- Det är många goda idéer från olika håll och många timmars planering och inte minst genomförande som ligger bakom att skapa riktig julstämning i kommunen säger Björn Strimfors, stadsträdgårdsmästare.

Julpyntandet sker från norr till söder i kommunen och granar och belysning i träden kommer traditionsenligt att dyka upp på ett antal platser i bland annat Läckeby, Rockneby, Lindsdal, Påryd, Smedby, Trekanten, Halltorp, Norrliden och Snurrom.

I år har mycket fokus lagts på att förnya belysningen som i vissa fall har många år på nacken.

- Vi har till exempel helt ny belysning i våra granar i år. Den nya led-belysningen sparar mycket energi och är även säkrare än vår tidigare belysning. Därför kan vi också klä in granarna ända ner till mark, vilket vi tror blir väldigt fint, säger Pelle.

Övriga julinslag i staden blir girlanger och kransar och så gör förstås den stora tomten över Västerport come-back. Även den populära lysande Kalmarskylten har placerats ut på sin nya plats som i år är i vattnet framför Stagneliusskolan. Nytt för i år är att insidan av Jordbroporten också pyntas och att det blir stjärntema på Larmtorget.

- Och så har vi ju skridskobanan på Stortorget också. Vi hoppas att allt det här ska ge Kalmarborna riktig julstämning, avslutar Björn.

Julbelysningen tänds inför första adventshelgen. Planer finns även på att som förra året pynta några av kommunens grillplatser, men detta påbörjas efter första advent.

Publicerad: 25 november 2021