Klartecken för Kulturkvarteret

Kulturkvarteret i Kalmar. Illustration av Tengbom

Strax före lunch kom beskedet - Kalmar kommun bygger nytt Kulturkvarter vid Tullslätten.

- Äntligen!, konstaterar kultur- och fritidsnämndens ordförande Maia Dahlberg (S).

Det var en glädjens och lättnadens suck som drogs när planutskottet meddelade sitt beslut om att gå vidare och skriva avtal om byggnation av Kulturkvarteret. Redan 2010 omnämns "kulturcentrum vid Tullslätten" i kommunens budgetunderlag och tolv år senare är det dags att sätta spaden i jorden.

- Det har varit en lång resa från de första tankarna på ett kulturcentrum till det som idag ska bli Kulturkvarteret. Det betyder också att det som nu ska byggas är väl genomarbetat och förankrat i organisationen, säger Maia Dahlberg.

Och vad är det då kalmarborna kommer att få?

- Redan nu har nya lokaler för länsteatern Byteatern etablerats och ett fint bibliotek invigdes hösten 2020 i gamla Posthuset. Det som kommer nu är bland annat ett modernt kulturhus för evenemang och nya lokaler för kulturskolan. Helt enkelt en mötesplats med nya möjligheter, berättar Bertil Dahl (V), andre vice ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

Biblioteket är redan etablerat och med det nya kulturhuset blir det en utvidgad stadskärna runt Systraströmmen med tydlig kulturprägel.

- Vi får med dagens beslut ett mer användbart och tryggt Tullslätten och Sveaplan, ett samlat kulturområde, tillgänglighetsanpassat och enkelt att nå, och som kan växa med uppgiften, menar Niklas Hellström (C), ledamot i kultur- och fritidsnämnden.

Beslutet som planutskottet fattade innebär en totalentreprenad av byggnationen som tilldelats Dynacon Construction AB och det vinnande anbudet var på drygt 191,5 miljoner kronor.

Maia Dahlberg (S), Bertil Dahl (V) och Niklas Hellström (C)

Niklas Hellström (C), Maia Dahlberg (S) och Bertil Dahl (V)

Senast uppdaterad: 9 februari 2023
Publicerad: 8 november 2022