Fjolårets mysfaktor på Stortorget är tillbaka

Bild

Vecka 46 började förberedelserna för skridskobanan och nu är hela anläggningen klar att kunna åka skridskor mitt på stortorget.

- Vi hoppas åter igen att det kommer bli en mötesplats som lockar invånare i alla åldrar, säger Anders Linder, landskapsarkitekt på Kalmar kommun.

Serviceförvaltningen har tillsammans med Hansa Bygg byggt upp grunden där banan kommer stå på och därefter lagt ut plastpaneler med tillhörande sarg. Själva ”isen” på skridskobanan är gjord av ett plastmaterial som ska efterlikna vanlig is, fördelen med detta material är att den inte behöver ett energikrävande underhåll.

- Underbart att vi kan erbjuda en skridskobana mitt i city även i år, den var välbesökt sist och jag ser fram emot att återigen få se Stortorget full av liv och rörelse hela vintern, säger Lisa Söderholm, centrumutvecklare på Kalmar city.

Runt skridskobanan kommer det att finnas en effektiv energisnål LED-belysning som är tänd när mörkret faller in under skridskobanans öppettider.

Skridskobanan är öppen mellan den 27 november till den 26 februari följande tider:

Måndag-fredag: 10.00-20.00
Lördag-söndag: 10.00-18.00

Läs mer om skridskobanan här

Publicerad: 27 november 2022