Anslut din verksamhet till Kompiskortet

Kompiskortet är framtaget för personer med funktionsnedsättning. Med Kompiskortet har en person med funktionsnedsättning möjlighet att ta med en stödperson eller kompis till olika aktiviteter.

Kortinnehavaren betalar ordinarie pris och stödpersonen följer med gratis eller till reducerat pris. Stödpersonen kan vara en anställd men lika gärna en kompis, granne eller släkting.

Genom att ansluta er till Kompiskortet gör ni en viktig insats. Er verksamhet får ingen ersättning för att ni ansluter er. Däremot når ni nya målgrupper och personer som även kan marknadsföra er verksamhet vidare till andra. Ni bestämmer själva hur erbjudandet ska se ut - om det är entréavgifter, medlemskap eller biljetter. Om det ska vara ett erbjudande som gäller vissa dagar eller tider.

Vi hoppas att även er verksamhet vill vara med och bidra till Kalmar kommuns vision: "Tillsammans gör vi ett Kalmar för alla ännu bättre"

Så fungerar det

Kalmar kommun ansvarar för att ha övergripande information om Kompiskortet på den här webbplatsen. Härifrån länkar vi till anslutna föreningar och organisationer.

Som ansluten bör ni lägga upp information på er webbplats om:

• erbjudandet och en bild på kompiskortet
  • information om tillgänglighetsanpassning i lokalerna
  • kontaktuppgifter

Denna information kan vi i vår tur länka till från vår webbsida Kompiskortet.

Vi kommer att skicka skyltmaterial till er som ni kan sätta upp på en bra plats om att Kompiskortet gäller hos er.

Anmäl ert intresse

Anmäl ert intresse genom att fylla i dina uppgifter i formuläret nedan så kontaktar vi er.

Varför har vi Kompiskortet?

Kompiskortet är ett initiativ från Kalmar kommun med syfte att skapa bättre förutsättningar för en meningsfull fritid för personer med funktionsnedsättning. Med Kompiskortet vill vi stärka och utveckla sociala nätverk och förbättra hälsan genom ett rikare utbud av kultur- och fritidsaktiviteter för dessa personer.

Kompiskortet gör det lättare att ta sig ut på olika aktiviteter då man kan bjuda med en vän helt eller delvis gratis. Genom att kunna ta med sig en vän skapas möjlighet till en känsla av ökad trygghet när individen testar på nya aktiviteter och möter nya människor.

Formulär

Anmäl intresse att ansluta din verksamhet till Kompiskortet