Sverige utvecklas alltmer till ett mångkulturellt land. Därmed är det också fler och fler människor hos oss som pratar ett annat språk än svenska i sin vardag.
Forskningen har visat att barn och ungdomar som undervisas i sitt modersmål behärskar svenska bättre, är tryggare och trivs bättre i skolan. Modersmålsundervisningen är inte bara en fråga om att lära sig språket, utan handlar mycket om att stärka elevens identitet och göra jämförelser mellan Sverige och modersmålslandet både vad gäller språk och kultur.
Målet är att barnen på ett bra sätt ska tillgodogöra sig arbetet i skolan och samtidigt utveckla sin tvåspråkiga identitet och kompetens. Arbetet ska ske under sådana former att elevernas personliga utveckling främjas och deras självkänsla stärks. De lärare som undervisar i modersmål kommer ofta från samma kulturområde som barnen. Modersmålslärare måste också ha goda kunskaper i svenska språket och om det svenska samhället.
Kalmar kommun erbjuder modersmålsundervisning till barn och ungdomar från familjer där minst en av föräldrarna har ett annat modersmål än svenska och detta språk används i hemmet.
Modersmålsundervisning är till för elever i förskoleklassen, grundskolan och gymnasiet. Ansökan om modersmålsundervisningen görs på blankett som lämnas till hemskolans rektor.
Här kan du läsa mer om förskolan
Här kan du läsa om förskolan Pulpeten Smedjans verksamhetsidé, pedagogik och vision med mera
Här finns länkar till förskolan Pulpeten Smedjans styrdokument
Här kan du läsa om förskolans miljöarbete
Matsedel och kostpolicy för Kalmar kommuns skolor och förskolor
En hög tillgänglighet i förskolan är en förutsättning för att alla barn ska kunna delta på lika villkor