Förskolan Trollet är inspirerad av Reggio Emilias pedagogiska filosofi med utgångspunkt kring en gemensam kunskapssyn, människosyn och barnsyn.
”Nu har vi använt två hjärnor istället för en! "
Emil, 6 år
1996: Emil och Alexander, båda sex år, har först ritat var sin ritning av sin avdelning och får uppgiften att göra en tillsammans. -Då gör vi först en stor ruta, förslog Emil.
-Vi måste göra en gång, en hylla och bord, sen ett rum för täckena, ett som har dockor, ett för bokstäverna och sen har vi byggrummet och samlingen, lade Alexander till. De ritade omväxlande de olika rummen och detaljerna i rummen och ställde sig upp ibland för att se om deras ritande överensstämde med verkligheten.
De blev väldigt nöjda när de var klara och jag frågade dem: -Var det enklare nu när ni var två?. -Nej, det var enkelt förut med, var båda överens om. -Men jag kan se att ni fått med fler rum på avdelningen och fler saker i rummen än förut! -Självklart, sa Emil, -Nu har vi använt två hjärnor istället för en!
Ovanstående berättelse har hjälpt till att skapa den hållning som vi bygger vår verksamhetsidé på.
"Utbildningen i förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Den ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn. Utbildningen ska utgå från en helhetssyn på barn och barnens behov, där omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet. I samarbete med hemmen ska förskolan främja barnens utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande människor och samhällsmedlemmar.".
Läroplan för förskolan Lpfö18
Vi menar att i en samarbetsallians mellan barn, familjer och pedagoger lever, bygger och undersöker vi våra valda värden och fostrar varandra att vara en del av samhället och världen.
Vår utgångspunkt är ett seriöst intresse att bättre förstå och lära känna barnen. Genom pedagogiska dokumentation vill vi tydligt visa vilken kompetens varje enskilt barn har, men också den kompetens en grupp barn tillsammans skapar.
Därför har vi valt att se ett barn:
Vi väljer att arbeta utifrån ett gemensamt tema "Hur bygger vi tillsammans en hållbar framtid".
Detta innebär att vi ger barnen möjlighet att under en längre tid tränga djupare in i ett ämne. Att verkligen sätta sig i relation till fenomen, begrepp, ting med mera. Vi lyssnar på barnens frågor och hur de skapar teorier om hur världen fungerar, för att kunna utmana dem vidare utifrån det.
På förskolan Trollet har vi arbetat för en jämställd förskola under en lång tid. Jämställdhet är ett av målen i förskolans läroplan vilket därmed är en integrerad del av vår verksamhet. Genom vårt hållbara jämställdhetsarbete har vi återigen fått certifieringen Jämställd förskola 2021 vilken gäller i tre år.
Vi har som Reggio Emilia Institutet tagit ställning för att aktivt ta tillvara och undersöka barns och vuxnas ekologiska känslighet gentemot andra och gentemot miljön på ett sätt som genomsyras av lyssnande, utforskande, långsamhet och tid. Vi vill bidra till att våra förskolor blir platser där barn, pedagoger och familjer kan använda sin känslighet, sin nyfikenhet och sitt undersökande för att tillsammans genom ett hållbart tänkande på många olika sätt agera för en hållbar framtid.
Vi vill bidra till nya berättelser kring ekologisk känslighet och hållbart tänkande för att skapa hopp och framtidstro. Ett tänkande där alla dimensioner av hållbarhet är ömsesidigt beroende av varandra.
Begreppet ”ekologisk känslighet” har vi hämtat från Reggio Emilias kommunala förskolor och skola. Där menar man att alla människor från början är utrustade med en ekologisk känslighet, en förmåga att känna empati, förbinda och skapa sammanhang mellan allt i naturen och hela sin omvärld och pratar inte längre om människan kontra naturen, utan om människan som en del av naturen. För att barn ska behålla sin ekologiska känslighet krävs en förskola som också kännetecknas av förbindelser och sammanhang.
Femåringarna på Förskolan Trollets enhet hade 2020 ett gemensamt projekt kring platser i Kalmar. Syftet med projektet var att synliggöra barnen och barnens tankar ute i samhället och i närområdet genom att skapa relation till varandra, naturen och staden.
Pedagoger ville tillsammans med barnen synliggöra deras tankar och känslor för olika platser där de delgav varandra sina erfarenheter och kompetenser för att vidga varandras kunskaper.Alla barn fick presentera en plats som berörde dem på något sätt. Lekplatser var de platser som de flesta barn presenterade och det var dessa som barnen visade störst intresse för. Barnen valde ut ett specifikt lekredskap på platserna som berörde dem på ett speciellt sätt. Alla platser uppmärksammades genom att skapas på många olika sätt och med många olika tekniker, verktyg och material.
Barnen upplevde att lekplatssymbolerna på Kalmars turistkarta var otydliga och ville då skapa egna tydliga kartsymboler som kan hjälpa barnfamiljer att hitta dessa spännande platser. Hoppas den här lekplatsguiden med kartor kan vara till hjälp när ni skall ut på spännande lekäventyr i Kalmar!Klicka här för att komma till Barnens lekplatsguide. Pdf, 9.8 MB.
Matsedel och kostpolicy för Kalmar kommuns skolor och förskolor
Här kan du läsa mer om hur vi tillsammans arbetar för en hållbar nutid och framtid.
Modersmål i Kalmar kommuns verksamheter.
Här kan du läsa om förskolan Trollet
Här hittar du länkar till styrdokument för förskolan Trollet.
En hög tillgänglighet i förskolan är en förutsättning för att alla barn ska kunna delta på lika villkor.
Varje påsklov och höstlov håller vi i fortbildning av pedagoger - till pedagoger på vad vi kallar Trolletdagar.