Barn tillbringar en stor del av sin tid på förskolan. Därför är det viktigt att vi på förskolan arbetar med och för en hållbar nutid och framtid. Världen är föränderlig och känslan att tillhöra och vara ansvariga för världen tillsammans oavsett om du är barn eller vuxen, ser vi som en förutsättning för en hållbar nutid och framtid. Genom en framåtanda, kreativitet och vänlighet blir vi en tillgång för att skapa en hållbarhet. I vårt projekterande förhållningssätt ger vi barn möjlighet att stanna i sin förundran och att sätta sig i nära relation till fenomen, begrepp och ting, som utmanar barns nyfikenhet att få uppleva att det är lustfyllt att lära.
Det handlar om ett gemensamt ansvar och en långsiktig global utveckling. FN:s definition på hållbar utveckling är:
"en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov".
Vi arbetar med och uppfyller kraven för ”Grön flagg”. Detta är ett koncept som ”Håll Sverige rent” har skapat för att bidra till ett aktivt och långsiktigt arbete mot hållbar utveckling.
Vi arbetar med Grön Flagg och projekt som en naturligt integrerad del i verksamheten, där vi ger barnen olika möjligheter att gå i dialog med natur och närmiljö för att vidga vår gemensamma kunskap om ekologisk känslighet.
Det finns 9 olika områden:
Grön Flagg på Håll Sverige Rents webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Förskolan Trollets resa 2022-2023 Pdf, 3.4 MB, öppnas i nytt fönster.
Förskolan Trollets certifikat 2023 Pdf, 142 kB, öppnas i nytt fönster.Förskolan Lokomotivets resa 2022-2023 Pdf, 1.1 MB, öppnas i nytt fönster.
Förskolan Trollets resa 2021-2022 Pdf, 2 MB, öppnas i nytt fönster.
Förskolan Trollets certifikat 2022 Pdf, 31 kB, öppnas i nytt fönster.Förskolan Lokomotivets resa 2021-2022 Pdf, 1.1 MB, öppnas i nytt fönster.
På förskolan är barnen utsatta för ungefär samma kemikalier som hemma fast ibland i ännu högre utsträckning, visar forskningen. Det kan bero på att problemmaterial som skumgummi och mjukgjord PVC är särskilt vanliga på förskolan. Det är extra oroande med tanke på hur mycket tid de flesta barn spenderar där. Barn är också känsligare och påverkas mer än vuxna.
Under 2014 genomförde miljöenheten ett tillsynsprojekt där vi informerade och delvis inventerade leksaker och hobbymaterial på förskolorna i kommunen. Syftet med projektet var inte att döma ut produkter utan att ge handfasta tips och råd så att verksamheterna själva kan bedöma vilka produkter som är lämpliga eller mindre lämpliga i en förskolemiljö.
År 2015 förtydligades arbetet genom att varje förskola upprättade en
handlingsplan med fem mål, gällande för året.
Från och med 1 januari 2016 pekades följande mål ut i kommunens dokument Verksamhetsplan med budget 2016: "Samhällsbyggnadsnämnden får i uppdrag att tillsammans med barn- och ungdomsnämnden och servicenämnden ta fram en plan för hur, samt också starta arbetet med att fasa ut farliga ämnen i förskole- och skolmiljöer för att skapa en sådan giftfri miljö som möjligt."
För mer information om giftfria förskole- och skolmiljöer kontakta:
Clas Wolke, miljösamordnare och planeringssekreterare, utbildningsförvaltningen.010-352 60 19e-post Clas Wolke
Hälsoskydd, samhällsbyggnadskontoret010-352 00 00sam.byggnadskontoret@kalmar.se
Matsedel och kostpolicy för Kalmar kommuns skolor och förskolor
Modersmål i Kalmar kommuns verksamheter.
Här kan du läsa om förskolan Trollet
Här hittar du länkar till styrdokument för förskolan Trollet.
Här kan du läsa om förskolan Trollets ställningstaganden, vision och pedagogik.
En hög tillgänglighet i förskolan är en förutsättning för att alla barn ska kunna delta på lika villkor.
Varje påsklov och höstlov håller vi i fortbildning av pedagoger - till pedagoger på vad vi kallar Trolletdagar.