Om du tycker att kommunen har fattat ett oriktigt beslut, så kan du överklaga det. Det finns två olika sätt att överklaga kommunala beslut. Det ena är laglighetsprövning och det andra är förvaltningsbesvär. Laglighetsprövning gäller beslut som rör alla kommunmedlemmar medan förvaltningsbesvär gäller beslut som bara rör en eller flera enskilda kommunmedlemmar.
Vid en laglighetsprövning prövar förvaltningsrätten om kommunens beslut har fattats i laglig ordning. Beslutet kan vara fattat av kommunfullmäktige, kommunstyrelsen eller en nämnd. Ett delegationsbeslut av en förtroendevald eller anställd i kommunen kan överklagas genom laglighetsprövning. Förvaltningsrätten upphäver det kommunala beslutet om rätten kommer fram till att det inte har fattats i laglig ordning.
Reglerna för laglighetsprövning finns i kommunallagen.
Alla medlemmar i Kalmar kommun kan överklaga ett kommunalt beslut.
Om du vill överklaga ett beslut ska du skriva till Förvaltningsrätten i Växjö. Det är viktigt att du i brevet till förvaltningsrätten talar om vilket beslut du vill klaga på och att du noga beskriver varför du tycker att beslutet inte är fattat i laglig ordning. Tänk på att förvaltningsrätten inte tar hänsyn till synpunkter om felaktigheter hos det överklagade beslutet som framförs efter klagotidens utgång.
Brevet måste ha kommit in till förvaltningsrätten senast tre (3) veckor från det att kommunen tillkännagivit det justerade beslutsprotokollet på sin anslagstavla. Du kan också få information i vårt Kontaktcenter i Stadshusets entré på Östra Sjögatan.Kalmar kommuns anslagstavla hittar du här
Förvaltningsbesvär prövas antingen av förvaltningsrätten eller av länsstyrelsen. Vid förvaltningsbesvär prövas om ett beslut har fattats i laglig ordning och om det är lämpligt. Beslutet kan både upphävas och ändras.
Reglerna om förvaltningsbesvär finns i förvaltningslagen.
Beslutet måste ha gått dig emot och det är bara du som är berörd av beslutet som kan överklaga. Det kan till exempel vara beslut om bygglov, detaljplan, socialt bistånd eller dispens från kommunens sophämtning.
Om du vill överklaga ett beslut som du anser ha gått dig emot, ska du skriva till antingen Förvaltningsrätten i Växjö eller Länsstyrelsen i Kalmar län. Vilken av dessa du ska skriva till framgår av en så kallad besvärshänvisning. Kommunen skickar besvärshänvisningen till dig tillsammans med beslutet. Tänk på att överklagandet ska adresseras till förvaltningsrätten eller länsstyrelsen men skickas eller lämnas in till kommunen.
Det är viktigt att du i brevet talar om vilket beslut du vill klaga på och att du noga beskriver varför du tycker att beslutet har gått dig emot. Glöm inte att ange namnet på den förvaltning hos kommunen som har fattat beslutet, till exempel samhällsbyggnadskontoret.
Kommunen måste ha fått ditt överklagande inom tre (3) veckor från det att du fick beslutet.
Postadress: Kalmar kommun, Box 611, 391 26 Kalmar
Besöksadress: Östra Sjögatan 18.
E-post: kommun@kalmar.se
Postadress: Box 42, 351 03 Växjö
E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se
Postadress: Länsstyrelsen i Kalmar län, 392 31 Kalmar
E-post: kalmar@lansstyrelsen.se
Så här behandlar vi dina personuppgifter
All personal inom socialtjänst och skola arbetar under sekretess