Insikt är en årligt återkommande undersökning vars syfte är att följa upp hur kommunens service och myndighetsutövning utvecklas i termer av företagens upplevda kvalitet. Kalmar har deltagit sedan starten 2010. Rapporten visar inom vilka myndighets- och serviceområden som företagaren anser att kommunen fungerar bra eller mindre bra samt vad kommunen behöver bli bättre på.
Kalmar kommun får ett NKI (Nöjd-kund-index) på 75 i undersökningen Insikt för 2023 års ärenden. Även om vi tappat något från 2022 då vi låg på 76, är ändå ett NKI på mellan 70-79 att anse som högt enligt analysmodellen. Rankingmässigt placeras Kalmar kommun på plats 32 av 67 bland kommuner med över 40 000 invånare. Förra året rankades Kalmar på plats 27 i samma grupp.
Bemötande och är det serviceområde som mest bidragit till ett positivt resultat. Kompetens hos personalen upplevs har ökat sedan förra året vilket också haft en positiv inverkan på resultatet. Framför allt gäller det attityden mot kunden och förmågan att ge råd och vägledning. Serviceområdet Effektivitet är det som i nuläget har störst negativ inverkan på den totala nöjdheten med kommunens myndighetsutövning.
Enligt senaste mätningen har vi störst utmaningar inom myndighetsområdet bygglov, medan serveringstillstånd ges högst betyg. Positivt är också att myndighetsområdet Miljö- och hälsoskydd sticker ut med en bra förbättring gentemot 2022 års ärenden.
Undersökningen är upplagd enligt analysmodellen ”Nöjd-Kund-Index” (NKI), vilken är en etablerad modell för att mäta kundnöjdhet inom såväl den privata som den offentliga sektorn.
405 företagare i Kalmar har bedömt kommunens service inom myndighetsområdena brandtillsyn, bygglov, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd. Frågorna berör sex serviceområden: information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.
De senaste nio åren har Kalmar kommun placerat sig inom "högt" eller "mycket högt" NKI.
Graderingen delas upp enligt följande:
80 eller högre: Mycket högt
70 till 79: Högt
62 till 69: Godkänt
50 till 61: Lågt
49 eller lägre: Mycket lågt
Från och med 2023 mäter vi även företagares uppfattning gällande upphandling, som mäts i NUI: Nöjd-upphandlings-index. Kalmars NUI 2023 blev 66 vilket kan jämföras med ett NUI på 65 för samtliga kommuner.145 företagare har lämnat svar och Kalmar kommun rankas som nummer 41 av 100.
Per Ekman, tillväxtchef i Kalmar kommun pekar på behovet av en koncernövergripande utvecklingsresa för starkare företagsklimat;
- Det finns redan idag en utbredd positiv syn på företagande i Kalmar kommun och det kan tillvaratas bättre. Resultatet av årets mätning ska analyseras och utmynna i konkreta åtgärder redan under 2024, säger Per Ekman.
Läs mer på SKR:s webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.Läs hela rapporten för Kalmar kommun här (PDF) Pdf, 6.7 MB, öppnas i nytt fönster.
Ikon som illustrerar filtyp | Filnamn | Filstorlek | Datum fil laddades upp |
---|---|---|---|
2022.pdf Pdf, 6.4 MB. | 6.4 MB | 2024-04-24 14.01 | |
2021.pdf Pdf, 7.9 MB. | 7.9 MB | 2023-04-25 16.03 | |
2020.pdf Pdf, 8.3 MB. | 8.3 MB | 2022-04-29 07.15 | |
2019.pdf Pdf, 860 kB. | 860 kB | 2022-04-29 07.15 | |
2018.pdf Pdf, 1.2 MB. | 1.2 MB | 2022-04-29 07.15 | |
2017.pdf Pdf, 4.5 MB. | 4.5 MB | 2022-04-29 07.15 | |
2016.pdf Pdf, 2.1 MB. | 2.1 MB | 2022-04-29 07.15 | |
2015.pdf Pdf, 967 kB. | 967 kB | 2022-04-29 07.15 | |
2013.pdf Pdf, 913 kB. | 913 kB | 2022-04-29 07.15 | |
2011.pdf Pdf, 940.4 kB. | 940.4 kB | 2022-04-29 07.15 |
Svenskt Näringslivs mätning av det lokala företagsklimatet.