Ett gemensamt synsätt angående trygghet och trivsel finns på hela skolan och vi följer de ordningsregler som finns uppsatta.
Vi har ett gemensamt synsätt angående trygghet och trivsel på hela Åbyskolans enhet från förskolan till årskurs 6 och vi följer de ordningsregler som vi har tillsammans.
På Åbyskolan gäller den Gyllene regeln:
"Så som du vill att andra ska vara mot dig ska du vara mot dem."
Alla vuxna har ansvar att reagera och agera om någon elev mår dåligt. Om elever eller vårdnadshavare misstänker att en elev blir illa behandlad uppmanas denne att kontakta en lärare som de har förtroende för eller till rektorn.
Lärarna arbetar regelbundet med frågor om trivsel, trevnad, respekt och bemötande med sina grupper/klasser. Allas lika värde är den centrala utgångspunkten i samtalen med eleverna.
Under elevernas hela dag finns det en närhet till vuxna som de kan söka sig till om de upplever att de behöver stöd och stöttning. Det finns vuxna i alla typer av interaktioner under deras dag. Särskilt vid de platser som upplevs som dolda eller otrygga.
Skolans krisgrupp består av skolledning, kuratorer, skolsköterska, administration och präst.
Denna grupp träffas en gång /termin för gå igenom den rutin som finns om något allvarligt skulle hända på vår skola.
Utifrån vad som hänt tar rektorn ärendet vidare och ser vilka funktioner som ska vara delaktiga i det som hänt.
I Kalmar kommun finns en beredskap för psykiskt och socialt omhändertagande (POSOM) med representanter för kommunen, polisen, sjukvården och kyrkan.
Krisstöd Öppnas i nytt fönster.
Elevhälsans uppdrag på Åbyskolan är att främja, förebygga och stödja elevens utveckling mot målen.
Information om olycksfallsförsäkring på Åbyskolan
Alla barn, elever och föräldrar ska kunna vända sig till personalen i känsliga ärenden och veta att sekretesslagen
Information om fotografering på Åbyskolan
Den kommunala elevhälsan omfattar medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser