Sverige utvecklas alltmer till ett mångkulturellt land. Därmed är det också fler och fler människor hos oss som pratar ett annat språk än svenska i sin vardag.
Forskningen har visat att barn och ungdomar som undervisas i sitt modersmål behärskar svenska bättre, är tryggare och trivs bättre i skolan. Modersmålsundervisningen är inte bara en fråga om att lära sig språket, utan handlar mycket om att stärka elevens identitet och göra jämförelser mellan Sverige och modersmålslandet både vad gäller språk och kultur.
Målet är att barnen på ett bra sätt ska tillgodogöra sig arbetet i skolan och samtidigt utveckla sin tvåspråkiga identitet och kompetens. Arbetet ska ske under sådana former att elevernas personliga utveckling främjas och deras självkänsla stärks. De lärare som undervisar i modersmål kommer ofta från samma kulturområde som barnen. Modersmålslärare måste också ha goda kunskaper i svenska språket och om det svenska samhället.
Kalmar kommun erbjuder modersmålsundervisning till barn och ungdomar från familjer där minst en av föräldrarna har ett annat modersmål än svenska och detta språk används i hemmet.
Modersmålsundervisning är till för elever i förskoleklassen, grundskolan och gymnasiet. Ansökan om modersmålsundervisningen görs på blankett som lämnas till hemskolans rektor.
Verksamhetschef Skolmottagningsenheten
Lindövägen 3
392 35 Kalmar
På Gröndalsskolan arbetar vi tillsammans för en framgångsrik och fungerande skola och fritidshem.
Kontaktuppgifter till Gröndalsskolan.
Läroplanen för anpassad grundskola ger utrymme för hög grad av individanpassning och varierat lärande.
Trygghet, Självständighet, Glädje, Tillgänglighet, Kunskap och Kommunikation är Gröndalsskolans ledord.
På Gröndalsskolan finns elever från årskurs 1 till årskurs 9.
Trygghet och studiero